Pages

Tuesday 23 October 2012

..MONOLOG DIRI..


Deruan ombak menhempas pantai..
 Ketenangan menyelubungiku..
Bila mana kaki pelahan-lahan berjalan..
Membawa hati yang penuh hiba..
Mengapa perlu ada rasa sedih..
Tertanya diri kepada hati..
Sekian lama berjalan tanpa henti..
Mula berpaling mendongak langit..
Apa pula disebalik ketenangan luas itu??
Pelbagai persoalan tertanya..
Hanya kerana diri rasa kedukaan..
Manusia yang yakin akan Tuhannya..
Dia akan bisa menjawab semua persoalan itu..
Tetapi, manusia lebih gemar bermonolog sendiri..
Dan apabila keyakinan mula menjelma akan apa sepatutnya rasa hati..
Mereka masih hendak bermain madah dengan kata..
Mengapa hatiku selalu bersedih??..
Mengapa aku selalu tiada dalam ketenangan??..
Ya Allah, aku memohon akan ketenangan..
Agar mudah untuk aku memperhambakan diriku sepenuhnya..
Adakah lumrah manusia mempunyai rasa sebegitu??..
Apabila merasa aku insan yang sangat lemah..
Itulah selalu diungkap manusia seperti  Aku..





No comments:

Post a Comment

Berita Harian Online