Pages

Saturday 29 September 2012

Hati VS Akal

Assalamualaikum..

manusia sering berbicara mengenai hati dan perasaan dan banyak pandangan dan pendapat yang telah dilontarkan. Harus kita semua ketahui bahawasanya hati dan perasaan itu adalah sesuatu yang sukar dimegertikan dan tiada definisi khusus untuknya. Ramai manusia yang tertipu dengan hati dan perasaan masing-masing. Hati dan perasaan adalah suatu gumpalan darah yang suci dan bersih, namun pabila manusia kian luntur sifat malu dan tawaddu'nya, mudahlah hati ini kian kotor kerana melakukan dosa kecil mahupun besar.

Hati dan perasaan ini adalah kontra kepada akal dan fikiran. Akal fikiran adalah pembeza antara manusia dan haiwan sedangkan hati dan perasaan Allah kurniakan kepada seluruh makhluknya. Hati manusia sering berasa tidak mencukupi terhadap sesuatu. Kadangkala apa yang menjadi rezeki kepada kita ataupun yang ditentukan kepada kita, seringkali kita merasakan tidak mencukupi sehinggalah menjadi bak kata pepatah "Yang dikejar tak dapat, Yang dikendong berciciran".

Hati-hati kita perlu sedar bahawasanya setiap yang ditentukan pada kita adalah yang terbaik daripada Allah kerana allah mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

sebelum menurut kata hati, berkomunikasilah dengan akal dan fikiran kerana akal fikiran adalah penentu dan pe"neutral" setiap tingkah laku kita.

sama-samalah kita berdoa kepada Allah agar kita dikurniakan akal fikiran yang sihat agar dapat kita mengawal hati dan perasaan yang menjadi tempat letaknya hawa nafsu..


 mohd suhaimi sautar
exco ict & penerbitan

1 comment:

  1. Kita boleh saja merasakan dan meredhai bahawa sesuatu "kekurangan atau kelemahan" yang diciptkan ALLAH swt untuk kita sebagai suatu hikamh yang mengandungi nikmat. Tetapi adakah "keredhaan" kita itu akan dipersetujui oleh orang sekeliling kita - lebih-lebih lagi "musuh dalam selimut" kita - yang sering "demand" yang terbaik dari kita? dalam masa yang sama, adakah kita juga berkeupayaan untuk dapat "menghargai" kelemahan orang-orang di sekeliling kita.? Wallahu A'lam..!

    ReplyDelete

Berita Harian Online